نگهداری میوه و سبزی در سردخانه
روش نگهداری میوه و سبزی در سردخانه
نگهداری میوه و سبزی در سردخانه

میوه ها و سبزی ها با چه دما و شیوه ای در سردخانه نگهداری شوند؟

میوه ها و سبزی ها با چه دما و شیوه ای در سردخانه نگهداری شوند؟

 
جهت نگهداری میوه ها و سبزی ها  سردخانه بیشتر  نوع سردخانه بالای صفر بکار می رود.به این علت که میوه و سبزیجات در بیشتر موارد در سردخانه زیرصفری ، عطر و طعم و ظاهر خود را از دست می دهند بنابراین بهتر است در کمترین دمای ممکن نگه داری شوند و از این طریق از رشد و میکروارگانیسم‌ها پیشگیری شود.
 
برای حفظ و نگهداری میوه ها وسبزیجات باید آنها را به شیوه ای نگه داریم که کیفیت طعم،رنگ ، بو و ظاهر آنها در بهترین حالت بماند مخصوصا اگر ظاهر این محصولات مقداری دچار مشکل شود در بازار جایگاه خود را از دست خواهد داد.
میوه ها و سبزی ها بر اثر تغییرات شیمیایی که به عوامل داخلی و خارجی مربوط میشوند فاسد می گردند. عوامل داخلی یکسری از آنزیم‌های طبیعی می باشند که در همه مواد آلی موجود هستند و عوامل خارجی میکرو‌ارگانیسم‌هایی می باشند که در داخل یا خارج میوه و سبزیجات رشد و نمو میکنند.
 
شما در صورتی می توانید میوه و سبزیجات را در کنار یکدیگر نگهداری کنید که شرایط دمایی یکسانی نیاز داشته باشند. یکی دیگر از مشکلاتی که نگهداری میوه و سبزی در کنار یکدیگر دارد این است که بعضی از سبزیجات یا میوه ها مانند سیب زمنی از خود بو متصاعد کرده و شرایط نامطلوبی را به وجود می آورند.
 

سردخانه میوه :

همانطور که همه میدانیم میوه ها فصل مربوط به خود را دارند و اگر با روش های درستی در سردخانه های بالای صفر از آنها نگهداری نکنیم در فصل هایی که پرورش داده نمی شوند با کمبود آنها روبه رو میشویم امروزه با پیشرفت تکنولوژی هر نوع میوه ای را میتوان در سردخانه ها برای ماه ها نگهداری کرد و حتی امکان جابه جایی میوه ها با سردخانه های متحرک وجود دارد. اکر قرار باشد میوه به صورت طولانی مدت جا به جا شود مثل حمل موز با کشتی این میوه بصورت نارس جمع آوری شده و سپس به  محل مورد نظر ارسال میشود.

 
در حال حاضر مواد غذایی فاسد شدنی بیشتر از طرق هواپیما جا به جا میشوند به همین دلیل ارتفاع زیاد ، فشار و دمای کم هوای محیط بیرون باید با ایجاد فشار مثبت در داخل محموله مواد غذایی را از نفوذ هوای بیرون و خطر بیش از اندازه سرد شدن حفظ کرد.
 

دمای سردخانه میوه : 

میزان دمای نگهداری بهینه محصولات در سردخانه میوه اصولا بالای صفر و مقداری بیشتر از نقطه انجماد آنها می باشد. بعضی از میوه ها بسیار حساس هستند و اگر در دمای بالاتر یا پایین تر نگهداری شوند بیماری سردخانه میگیرند مثلا موز در دمایی کمتر از 13 درجه پوستش سیاه می کردد.

 

رطوبت و جریان هوا در سردخانه میوه بالای صفر باید چه مقدار باشد ؟

تفاوت  بین فشار بخار محصول و هوا در سردخانه میوه معمولا یک تابع از رطوبت نسبی و سرعت هوا  می باشد و با کم شدن رطوبت نسبی و افزایش سرعت این تفاوت بیشتر شده و باعث افزایش دفع رطوبت می شود بنابراین هوای ساکن با رطوبت نسبی 100 درصد شرایط ایده‌آل برای سردخانه میوه بالای صفر بوده اما احتمال دارد محصول کپک بزند.عبور جریان خوب در محیط سردخانه برای محصولات کشاورزی یک امر ضروری می باشد در واقع رطوبت هوا باید مقداری کمتر از 100 درصد و سرعت هوا باید به میزان لازم باید زیاد باشد.

 

چگونه گاز اطراف میوه‌ها در سردخانه میوه را کنترل کنیم ؟

وقتی میوه‌ها را می چینیم هنوز هم مثل موقع رشد زنده‌ هستند و اکسیژن تنفس میکنند و دی اکسید کربن دفع میکنند بنابراین کم کم دچار پوسیدگی میشوند اگر نفوذ اکسیژن با سردخانه میوه کنترل اتمسفر که آب‌بند و هوابند می باشند را بتوانیم کنترل کنیم زمان نگهداری آنها در سردخانه بالای صفر افزایش می یابد. زمانی که محصولات در شرایط کنترل اتمسفر (سردخانه c.a) نگهداری شوند بعد از چند روز اکسیژن موجود در فضای سردخانه میوه را مصرف نموده  و با حذف اکسیژن اضافه به وسیله تزریق نیتروژن و با حذف دی‌اکسیدکربن اضافه موجب خواب مصنوعی در میوه‌ها میشود . زمان نگهداری را با کنترل دقیق اکسیژن، دی‌اکسیدکربن و اتیلن می توانیم افزایش دهیم. مثلا سیب با این روش یکسال قابل نگهداری می باشد.

 

سردخانه سبزیجات :

اگر سبزیجات در سردخانه نگهداری شوند این امر باعث افزایش ثبات در بازار عرضه و تقاضا و همینطور افزایش سود کشاورزان و کاهش تلفات محصول می‌ گردد.

 
با شرایط زیر میتوانیم سبزیجات را تا 6 ماه در سردخانه نگهداری کنیم:
 
1.باید محصول در دمای پایین نگهداری شود تا باکتری‌ها و میکروب‌ها و بقیه  میکروارگانیسم‌ها توانایی فعالیت نداشته باشند مثل کرفس که اگر در دمای بالای 1 درجه نگهداری شود گندیده میشود.
 
2. رطوبت مطلوب برای نگهداری سبزی حفظ شود تا از چروکیدگی و خشک شدن سبزی در سردخانه جلوگیری شود.
 
3. باید تماس سبزیجات با اکسیژن کم شده تا واکنش‌های برگرفته از تنفس گیاه به کمترین حد ممکن برسد.
 
4. باید دمای نگهداری سبزیجات درست تعیین شود، تا در زمان طولانی، برای طولانی مدت حفظ گردد.