سیستم های تهویه مطبوع بیمارستان
ضرورت سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان
سیستم های تهویه مطبوع بیمارستان

این سیستم برای کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی یک گزینه مهم است. در صورتی که بیمارستانی تهویه مطبوع مناسب نداشته باشد، مسلما دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

 

سیستم های تهویه مطبوع بیمارستان:

این سیستم برای کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی یک گزینه مهم است. در صورتی که بیمارستانی تهویه مطبوع مناسب نداشته باشد، مسلما دچار مشکلات زیادی خواهد شد. برای تهویه مطبوع بیمارستان ها از آب و هوای تازه کمک میگیرند. زیرا ایجاد محیط امن و سالم برای بیمارستان اهمیت دارد. 

اجرای سیستم تهویه مطبوع از یک طرف و نگهداری آن از طرف دیگر باید به درستی انجام شود. زیرا اگر این امور به درستی انجام نشود، ممکن است مشکلات خیلی مهمی برای بیماران و پرسنل ایجاد شود.

کارشناسان تهویه مطبوعی که سیستم را طراحی و پیاده سازی میکنند. باید به طور کامل به امور بهداشتی شناخت داشته باشند. تمامی استانداردهای لازم را رعایت کنند.

 

 

تهویه مطبوع چیست؟

 

حالا اصلا این تهویه مطبوع به چه معنی است. تهویه مطبوع یعنی اینکه ما شرایط هوایی را به بهترین حالت ممکن تبدیل کنیم. خصوصا از نظر دما و رطوبت در سیستم تهویه مطبوع بهترین شرایط باید فراهم شود. تهویه مطبوع به خنک شدن یا گرم شدن ، پاکسازی هوا و.. کمک میکند. هوا را از آلودگی ها پاک میکند. این سیستم به ما کمک میکند که میزان رطوبت هوا را کنترل کنیم.

 

 

تهویه مراکز درمانی چگونه است ؟

 
زمانی که هوا تهویه میشود، هوا از یک فضا به فضای دیگر منتقل میشود. در ابتدا، هوا در سیستم های تهویه مطبوع به وسیله یکسری فیلتر، پاکسازی و تمیز میشود. بعد از اینکه هوا تمیز شده به محیط بعدی انتقال پیدا میکند. در بیمارستان ها شاید برای این پاکسازی خصوصا در برخی اتاق ها نیاز به کنترل فشار مثبت یا منفی باشد. یعنی ممکن است در یک اتاق هوای سنگی وجود داشته باشد و نیاز باشد که این هوا سبک تر شود. فشار مثبت هم به معنی این است که اگر موارد بیماری زایی وجود دارد، تجهیزات و اتاق ها را آلود نکند. به همین علت نیاز است که یک هوای بیشتر یا مازد به داخل محیط هدایت شود. این هوای مازاد، آلودگی ها را به خارج از اتاق منتقل میکند. 

فشار منفی، نیز جهت بیرون بردن هوای نامطلوب از یک بخش و تخلیه کردن آن در خارج محیط می باشد. این نوع در بیمارستان ها بسیار کاربرد دارد.

مثلا اگر در یک اتاق یک بیمار با بیماری واگیر عفونی داریم. مثلا بیماری سیل باید از فشار منفی استفاده شود. یعنی در این اتاق ویروس ها مکش شده و دیگر در فضای بیمارستان منتشر نمی شوند. ولی زمانی که یک بیمار با ضخم باز داریم. مثلا در بخش بیماران سوختگی باید این فشار معکوس باشد. بعنی آلودگی ها نباید از محیط به بیمار منتقل شوند. به همین علت باید فشاراین بخش از بیمارستان مثبت باشد.

 

چیلر برای تهویه مطبوع بیمارستان

 

انواع تهویه مطبوع بیمارستان :

 

برای کاربردهای مختلف و مکان های مختلف، سیستم های تهویه مطبوع متفاوتی وجود دارد. در زیر به بررسی انواع سیستم تهویه مطبوع می پردازیم:
 

1- تهویه مطبوع پنجره

برای تهویه مطبوع اتاق های کوچک از این نوع استفاده میشود. کلیه اجزای این سیستم در یک جعبه قرار گرفته و توسط یک دهانه به پنجره اتاق متصل میشوند. این سیستم مانند اکثر سیستم های تهویه مطبوع دارای  کمپرسور، کندانسور ، اواپراتور و سیم پیچ خنک کننده و.. می باشد. اما به طور کلی این نوع سیستم کاربرد زیادی ندارد.

 

 

2-  تهویه مطبوع داکت اسپلیت

این نوع سیستم از دو بخش  واحد خارجی و واحد داخلی تشکیل می شود. همانطور که از نام آن ها پیداست. واحد خارجی در خارج از محیط قرار می گیرد. در داخل این بخش، اجزایی مانند  کمپرسور ، کندانسور و شیر انبساط قرار می گیرند. و بخش هایی مانند هواساز ، فن خنک کننده ، اواپراتور و سیم پیچ خنک کنده در بخش داخلی قرار می گیرند. این نوع سیستم تهویه را  روی سقف کاذب نصب میکنند. 

 

 

3- تهویه مطبوع چیلر:

 
جهت خنک کردن محیط های بزرگ و یا سالن های بزرگ از چیلر استفاده میکنند. زیرا در این نوع محیط ها مثلا مرکزهای خرید، جهت تهویه کل محیط نیاز است که بخش های جداگانه ای در نظر گرفته شود. در صورتی که این روش پیاده سازی شود هزینه زیادی خواهد داشت. به همین علت، چیلر گزینه بهتری برای تهویه مطبوع این نوع محیط است. چیلر به علت داشتن کمپرسور و کندانسور، امکان تهویه مطبوع بالایی را دارد.

امروزه اکثر بیمارستان ها، مجهز به سیستم مطبوع هستند. این سیستم تاثیر زیادی در بهبود حال بیماران دارد. به عنوان مثال، جهت راحت تر کردن شرایط گردش خون، در بیماران قبلی، سیستم تهویه مطبوع بسیار کارآمد است.

چیلر بیمارستان

علت نیاز بیمارستان به تهویه مطبوع :

1.ایجاد فضای راحت برای بیماران

2.راحت تر کردن شرایط کاری پزشکان و پرسنل بیمارستان

3.افزایش نیرو و توان پرسنل در محیط به علت بهبود شرایط تنفسی و پاکیزگی هوا

4.یک گزینه عالی برای بیماران ضربه مغزی، مسمومیت ... جهت کاهش علائم بیماری مانند تب و...

5. کنترل دمای هوا برای بیماران بخش سوختگی مثلا تنظیم دما در 32 درجه سانتی گراد.
 
6. افزایش احساس آرامش و ایجاد محیط مطلوب برای خواب بیماران
 
7. کنترل دما و رطوبت محیط خصوصا در اتاق عمل.
 
8. بهبود محیط و افزایش آرامش در بیمارستان
 

نکات مهم در تهویه مطبوع بیمارستان :

 
1- تنظیم هوا در محیط و بخش های مختلف با توجه به نیاز هر بخش 

2- نیاز به تهیه و تدارک تجهیزات لازم برای  تهویه و فیلتراسیون به جهت کاهش آلاینده ها و یا از بین بردن آنها از جمله گزینه هایی مانند : مواد شیمیایی خطرناک، ویروس ها ، بو ، و مواد رادیو اکتیوو...

3- تنظیم دما بری هر محیط متناسب با آن.

4. تنظیم رطوبت برای بخش های مختلف.