چیلر
چیلر چیست؟ کدام چیلر مناسب تر است؟
چیلر

 چيلر چیست ؟ چيلرها از جمله دستگاه های تهویه مطبوع هستند. البته تفاوتهایی با کولرهای گازی دارند. چیلر توان و ظرفیت بالاتری نسبت به کولر دارد.

 چيلر چه دستگاهی ست؟

چيلرها از جمله دستگاه های تهویه مطبوع هستند. البته تفاوتهایی با کولرهای گازی دارند. چیلر توان و ظرفیت بالاتری نسبت به کولر دارد. از چیلرها بیشتر در مکانهای وسیع صنعتی یا مسکونی استفاده میشود. 

چند نوع چیلر داریم ؟

 چيلر جذبی :

در چیلرهای جذبی تفاوتهایی با دیگر چیلرها وجود دارد : یکی اینکه کمپرسور که دارای مصرف برق بالایی ست. در این نوع حذف شده است.به جای آن از ژنراتور حرارتی ،کوره و یا مشعل برای  تبدیل  آب به بخاراستفاده میشود.دیگر اینکه برای جذب کردن بخار آب از ماده ای به نام لیتیوم برمابد استفاده میشود. استفاده از همین ماده باعث شده به این نوع چیلر جذبی گفته شود. این نوع چیلر کم مصرف تر و کم صدا تر هستند. این قضیه باعث استفاده متداول و بیشتراز آن در فضاهای بزرگ صنعتی ،مسکونی و تجاری ست. 

چیلر

چیلر جذبی چگونه کار میکند ؟

در چیلر جذبی لیتیوم برماید به عنوان جذب کننده بخار آب به کار برده میشود. این مطلب یعنی که لیتیوم برماید بر اثر جذب بخار آب رقیق شده و به ژنراتور منتقل میشود. درآنجا براثرحرارت غلیظ شده و باعث میشود بخار آب آزاد گردد. بخار آب به کندانسور منتقل شده که دارای  فشار 0.1 اتمسفر است.در اینجا به آب تبدیل میشود. بعد از انتقال به دلیل فشار پایین آب به بخار تبدیل میشود.چون منبع حرارتی در آنجا وجود ندارد. گرمای نهان تبخیررا ازمحیط اطراف دریافت کرده و کمک میکند، کویل اواپراتور خنک شود.سپس توسط لیتیوم برماید جذب میشود. به ژنراتور منتقل میگردد و این چرخه از عملیات ادامه میابد.

چیلر تراکمی :

در چرخه چیلر تراکمی از گازهای مبرد مثل فریون در انتقال گرما استفاده میشود.همچنین جهت حرکت گاز یا متراکم ساختن از کمپرسور استفاده میشود. در حقیقت نوع  تراکمی همان کولرهای گازی هستند. در مقیاس های بسیار بزرگتر و ظرفیت های بالاتر در این نوع کندانسورها با آب و هوا با هم و یا با هوا به تنهایی خنک میشوند. در چیلرها جهت انتقال گرما یا سرما از آب استفاده میشود.در داخل فن کویل هایی که در محیط نصب شده اند، حرکت میکنند. در واقع آب در داخل یونیت خارجی چیلر ،گرم یا سرد شده و به فن کویل داخلی منتقل میشود. باعث خنک شدن با گرم شدن محیط میگردد. این نوع چیلر بر اساس نوع کمپرسور تقسیم بندی میگردند: 

چیلرهای که دارای کمپرسور رفت و برگشتی یا پیستونی بوده  که به چیلررفت و برگشتی معروف هستند. 

 چيلر تراکمی که دارای کمپرسور اسکرو بوده که به اسکرو معروف هستند.

استفاده از این نوع چیلر به دلیل ظرفیت بالا و دارا بودن آلات محرکه زیاد بسیار پر مصرف و هزینه بر میباشد.

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر تراکمی  دستگاهی است چهت  تامین آب سرد با دمای بسیار پایین، برای سیستم های تهویه مطبوع و صنعتی. شیوه عملکرد آن براساس تبرید تراکمی ست. 

اگر در سیستم های بزرگ  تهویه مطبوع، سرما بطور مستقیم استفاده شود،گران قیمت و غیراقتصادی خواهد بود. به همین علت به جای خنک کردن مستقیم هوای اتاق، در یک مخزن، آب را خنک کرده و برای تهویه اتاق مورد نظر، به یک مبدل حرارتی مانند: فن کویل یا هواساز منتقل می کنند و این اساس ساختار چیلر است.

 

 اجزای اصلی چیلر تراکمی: 

کندانسور :

 کندانسور با توجه  به ظرفیت،طرح و مدل میتواند هوایی یا آبی باشد. کندانسور آبی در چیلرعموما از نوع پوسته و لوله و یا صفحه ای می باشد. جهت تبادل حرارتی آب با مبرد و تامین آب سرد، نیاز به یک برج خنک کننده می باشد که به تاسیسات آن اضافه می گردد. کندانسور هوایی چیلر در دو نوع طراحی می گردند: در نوع اول، کندانسور از چیلر جدا بوده و در فضایی که با هوای آزاد در ارتباط داشته باشد نصب می گردد. در نوع دوم، کندانسور بر روی بدنه چیلر نصب می گردد که در این صورت چیلر باید در فضای آزاد نصب گردد.

کمپرسور:

کمپرسور نسبت به ظرفیت و طراحی چیلر می تواند از نوع رفت و برگشتی، مارپیچی، گریز از مرکز و در برخی موارد حلزونی می باشد.

اواپراتور :

اواپراتور چیلر می تواند از نوع پوسته و لوله، پوسته و کویل و یا صفحه ای باشد. جهت جلوگیری از اتلافات حرارتی بدنه آن عایق می گردد.

شیر انبساط :

شیر انبساط چیلر بسته به طراحی آن می تواند از نوع ترموستاتیک ، فشاری و یا الکترونیک باشد.

اجزای فرعی چیلر تراکمی :

 رسیور تانک، ساید گلاس، فیلتر درایر، کلیدهای حفاظتی، ترمیستورها، آکومولاتور و اجزای الکتریکی و کنترلی دیگر 

در سرمایش با دستگاه چیلر، ملحقاتی نیز در سیستم نیاز می باشد تا عملکرد سیستم را تکمیل کند که از جمله می توان به دستگاههای زیر اشاره نمود:

1- پمپ :

جهت گردش آب در دو مسیر اواپراتور چیلر تا فن کویل یا هواساز و همچنین کندانسور تا برج خنک کن 

2- برج خنک کن :

در چیلرهای دارای کندانسور آبی جهت خنک کردن آب کندانسور بکار می رود.

3-  هواساز :

در این سیستم جهت تهیه هوای خنک از آب سرد به یکی از این دو وسیله نیاز می باشد.

4- لوله کشی، وصاله ها و شیرآلات:

مبرد مورد استفاده در این دستگاه معولا فریون R134A و R-22,R407C می باشد

چیلر

چیلر چیست؟

 

فن کوئل :

فن کویل ها دارای لوله هایی هستند که برای فن یک محفظه ایجاد میکنند. در این دستگاه بر اثر چرخش فن ها هوای محیط از میان کویل ها عبور کرده و به محیط برمیگردد. به همین دلیل کویل ها سرد میگردند. در صورتی که خنک باشند و اگر گرم باشند محیط گرم میشود. در واقع ماده ای که در داخل کویل ها درحرکت است آب است. وظیفه گرم و یا سرد شدن آب توسط دستگاه چیلر انجام میشود، که میتوند از توع تراکمی یا جذبی باشد. 

 

انواع فن کویل : 

1.دیواری

2.سقفی

3.زمینی

چیلر

چیلر چیست؟

 

کدام چیلر مناسب تر است ؟

کدام چیلر مناسب تر است ؟ پاسخ این سوال به مواردی بستگی دارد. زیرا هر چیلر کاربردها و مزایای خود را دارد. مسئله مهم این است نسبت به هزینه ای که میکنیم چیلر باید راندمان مناسبی داشته باشد.به عبارتی راندمان دربارهای جزئی و کلی آن متناسب باشد. دررابطه با چیلرهای تراکمی پیستونی راندمان دربارهای جزئی و کامل تفاوتی ندارد. ولی در چیلرهای سانتریفیوژ راندمان دربار جزئی به مقدار زیادی کم می شود.اما به کمک موتورهای فرکانس متغیر می توانیم میزان راندمان چیلر را دربار جزئی افزایش دهیم. ولی باید هزینه مازاد پرداخت کنیم.

 

اگر موتور چیلر از نوع  فرکانس متغییر باشد چه کنیم؟

اگر فرکانس موتور متغییر بود، می توانیم راندمان چیلرهای سانتریفیوژ و روتاری را در بار کم بهتر کنیم. به همین دلیل چیلرهای سانتریفیوژ، که جدیدتر می باشند. کارایی بالایی دربارهای جزئی دارند. ولی در کل چیلرهای جذبی به علت اینکه برای ایجاد سرمایش به برق نیازی ندارند.جهت کاهش میزان مصرف برق در بازار از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.اگر گرمای هدر رفته و قیمت ارزان مد نظر باشد. چیلر جذبی یک گزینه بسیار مناسب است.اگر در منطقه ای هستید، که هزینه پیک برق وجود دارد. می توانید هم از چیلر جذبی و هم از چیلر تراکمی استفاده کنید. 

دربارهای جذبی به این دلیل که کمپرسور متغییر دارند، برای صرفه جویی انرژی گزینه بسیار مناسبی هستند.این بدین معنی ست زمانی که به بعضی از اواپراتورها که نیاز نیز میتوان آن ها را خاموش کرد. این گزینه ها هم برای گرمایش و سرمایش کاربرد دارند. در مناطقی که شرایط آب و هوایی معتدل است. در فص تابستان، 30 درصد صرفه جویی انرژی داریم. 

برای نصب و راه اندازی سیستم های VRF/V هزینه نسبت به چیلرها و پکیج های سقفی با توجه به  ساختمان و فضا در بعضی موارد بیششتر و در بعضی موارد کمتر میشود. باید هزینه ها به درستی و دقیق برآورد شود. اما اصولا افراد در مناطق سردسیر زیاد تمایلی به استفاده از  VRF/V  به دلیل  ضعف و عدم کارایی لازم ندارند.

این سیستم شامل تعداد زیادی کمپرسور نسبت به چیلرها که بین 1 تا 4 کمپرسور در ظرفیت یکسان از قابلیت اتکا پذیری کمتری هستند. زیرا در هنگام گرمایش وظیفه خطرناک تری را برعهده دارند.این محصول حدود 20 سال عمر میکند ولی در سیستم های مشابه پکیج یا چیلر احتمال دارد تا 30 سال نیز عمر کنند. نگهداری خطوط طولانی لوله کشی مبرددر سیستم های VRF/V و تعمیرات آن هزینه زیادی دارد و نگران کننده است.

به دلیل حجم زیاد و طول لوله کشی طولانی مبرددر فضاهایی که افراد زندگی میکنند یکی از نقاط ضعف آن است و باید توسط نیروهای متخصص پشتیبانی شود.

چیلر تراکمی چه مزایایی نسبت به چیلر جذبی دارد؟

1.چیلرهای تراکمی به دلیل اینکه از مبرد استفاده میکند. و به علت داشتن کمپرسور در ظرفیت های یکسان از چیلرهای جذبی کم حجم ترمی باشد.

2.فضای کمتری در بر میگیرند.

3.از لحاظ وزنی و حجمی چیلر تراکمی آب خنک نسبت به چیلر جذبی فضای کمتری در موتورخانه اشغال می کند.

4..چیلر تراکمی مصرف انرژی اولیه کمتری نسبت به چیلر جذبی دارد.

5.ضریب عملکرد (COP) چیلر تراکمی نسبت به  چیلر جذبی مشابه بالاتر است. 

6.مصرف آب چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی کمتر است.

7.در مناطق گرم و مرطوب امکان استفاده بهینه از سیستم‌های جذبی خصوصا در ظرفیت‌های زیاد وجود ندارد. ولی  در همین مناطق می­توان از چیلرهای تراکمی استفاده نمود.

8.اثرات به مراتب کمتر زیست محیطی نسبت چیلر جذبی.

9.ظرفیت پائین تر برجهای خنک کن و سیستم پمپاژ به برجها

10.پیک زدایی مصرف برق در ساعات اوج بار (ساعات 19 الی 23) با استفاده از سامانه کنترلر سرمایش تراکمی

 

عواملی مانند: شرایط آب و هوایی، قیمت دستگاه، قیمت انرژی، هزینه نگهداری، عمر مفید تجهیزات، ابعاد دستگاه، تجهیزات پیرامونی، هزینه نصب، هزینه بیمه و مالیات دستگاه، هزینه انرژی مصرفی و … از دلایل  محدود کننده امکان استفاده از انواع چیلرها است.

چیلر چیست؟

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

 


مقالات مرتبط